Przygotowanie serwera z bazą danych


Po zainstalowaniu serwera Firebird należy:

  1. Skopiować plik bazy danych (PP_DB.FDB) z katalogu aplikacji ProstaPaczka2: C:\ProgramData\LCSoft\ProstaPaczka.
  2. Umieścić plik bazy danych (PP_DB.FDB) na SERWERZE w lokalizacji dostępnej dla wszystkich użytkowników:

Np.: c:\prosta_paczka_baza\PP_DB.FDB.


Jeżeli na jakimś stanowisku był już zainstalowany program i wykonywana była jakaś konfiguracja, lub tworzone były listy przewozowe do należy skopiować bazę z tego stanowiska.


Upewniamy się że usługa Firebird jest włączona:

  1. Uruchamiamy okno zarządzania usługami systemu Windows
  2. Wyszukujemy usługę Firebird i sprawdzamy czy została uruchomiona



Dla pewności że nie będzie problemów z połączeniem z innych komputerów możemy na czas konfiguracji wyłączyć:

  1. zabezpieczenia sieciowe (firewalle, zaporę systemu Windows)
  2. programy antywirusowe


Należy jednak pamiętać aby po skonfigurowaniu włączyć zabezpieczenia.


Nie jest wymagane aby sama ProstaPaczka była zainstalowana na serwerze. Może być tam umieszczona sama baza danych.
Instalacja ProstejPaczki na serwerze może być pomocna w przypadku diagnozowaniu problemów.

Jeżeli chcesz zainstalować ProstąPaczkę na serwerze to wykonaj poniższe kroki.

Przygotowanie aplikacji do pracy wielostanowiskowej


W zakładce ADMINISTRACJA -> zakładka OGÓLNE -> przycisk KONF. POŁĄCZENIA (Konf. połączenia)

  1. Resetujemy ustawienia na ustawienia serwerowe wciskając przycisk „Resetuj ustawienia (serwer)
  2. Wpisujemy ścieżkę gdzie znajduje się na SERWERZE plik z bazą danych (w naszym przypadku: c:\prosta_paczka_baza\PP_DB.FDB)
    1. Jeżeli na komputerze z zainstalowanym serwerem plik umieściliśmy w lokalizacji: C:\Baza_prosta_paczka\PP_DB.FDB, to taką ścieżkę wpisujemy w konfiguracji każdego stanowiska.
      Nie jest to ścieżka z której stacja kliencka może mieć dostęp do bazy, tylko informacja dla serwera gdzie ma szukać na swoim dysku pliku z bazą.
    2. Nie wpisujemy w tym polu ścieżki sieciowej (\\komputer\katalog\baza) tylko ścieżkę bezwzględną (C:\\...)
  3. Wpisujemy adres IP (lub nazwę) SERWERA
    1. Przy instalacji na serwerze można wpisać "127.0.0.1" lub "localhost"
    2. Przy instalacji na stacji klienckiej należy prowadzić poprawny adres IP albo nazwę komputera (jeżeli adresy IP zmieniają się dynamicznie)
  4. Pozostałe pola zostawiamy bez zmian
  5. Zapisujemy zmiany - może pojawić się komunikat o problemie z połączeniem, który należy zignorować (obecna instancja programu zajmuje bazę)
  6. Uruchamiamy ponownie ProstąPaczkę
    1. Jeżeli konfiguracja została wykonana poprawnie to program się uruchomi bez wyświetlania błędów. Dla pewności można uruchomić kilka razy ProstąPaczkę (aby było kilka okienek) - upewnimy się wtedy że wiele instancji programu będzie miało dostęp do tej samej bazy danych
    2. jeżeli przy uruchamianiu pokazało się okno z błędem połączenia to należy poprawić konfigurację (w tym oknie można już używać przycisku testowania połączenia).
      1. Najczęstsze problemy występujące przy połączeniu opisane zostały na forum programu: Problemy z konfiguracją pracy sieciowej



Resetowanie ustawień do serwerowych ustawia parametr "Typ serwera" na "0". Należy zwrócić na to uwagę, aby ten parametr był ustawiony na każdym stanowisku które będzie się łączyło do bazy danych.

Jeżeli będzie ustawiona tam inna wartość ("1"), to ten komputer zaalokuje całą bazę i nie dopuści do podłączenia się innego stanowiska.


Zabezpieczenie serwera


Po prawidłowym skonfigurowaniu połączenia należy przywrócić stan zabezpieczeń na serwerze.

Należy pamiętać aby w zaporze sieciowej (firewallu) dodać regułę dla połączeń przychodzących TCP na porcie 3050 (chyba że port był zmieniony w konfiguracji połączenia).


Po włączeniu zabezpieczeń należy uruchomić ProstąPaczkę na stacji klienckiej i sprawdzić czy nie ma problemów z połączeniem.


W przypadku wystąpienia błędów należy upewnić się że konfiguracja zapory i antywirusa przepuszcza ruch do bazy Firebirda.